Ο εικονομάχος δίπλα σου

-Είσαι πολύ όμορφη. Είπα καθώς την αγκάλιαζα. Σφιχτά με λαχτάρα για τη στιγμή.Ένιωθα ότι αυτό είχε ανάγκη εκείνη την στιγμή, κάποιος να καθησυχάσει το μέσα της, που η ίδια του είχε αμφιβολία αν είναι στην πραγματικότητα ορθό. Το θέμα ήταν βαρύ, όλοι το έχουμε, έχουμε ανάγκη το χάδι στο εγώ μας.

-Δεν είμαι.Ξέρεις τι με ανησυχεί; Απάντησε κοιτάζοντάς με από μέσα, σαν το εγώ το πληγωμένο να με κοίταζε. Πολλά αγόρια τώρα τελευταία μου λένε ότι είμαι πολύ γλυκιά, κανένας όμως δεν μου λέει ότι είμαι όμορφη. Μήπως δεν είμαι και μου το λένε αυτό για να με κάνουν να νιώσω καλύτερα και ελκυστική;
Έκανε διερεύνηση, μπορεί πρώτη φορά να αναρωτιόταν γιατί συνέβαινε αυτό το γεγονός, ίσως για πρώτη  φορά, γιατί φοβόταν πιο πριν το πιο μέσα με εκείνη μόνη απέναντι του.

– Όχι, όχι απλά δεν ξέρουν.  Ήρεμο ύφος και χαμηλός τόνος φωνής ώστε να της μείνει, να σιγουρευτεί ότι το πιστεύω και ότι μπορεί, ναι μπορεί να είναι αλήθεια, μια αλήθεια που είναι ήρεμη – οι αλήθειες δεν έχουν ηρεμία πιστεύουν πολλοί, μεγάλος φόβος! Ήμουν ειλικρινής όπως και εκείνη ήταν.
Μην ανησυχείς συνέχισα στο ίδιο μοτίβο χροιάς και τόνου στη φωνή μου, απλά αυτό που βλέπουν  δεν ξέρουν με ποια λέξη να το χαρακτηρίσουν. Σαν αυθεντία το είπα, ξέροντας πως αυτή η απάντηση στο μέλλον, όχι όμως και τόσο μετά, θα μου έδινε το έναυσμα για επεξεργασία, ποιος ήταν ο λόγος που  αυτό το φαινόμενο συνέβαινε στην κοινωνία στην οποία ζούμε.

Συμβαίνει συχνά. Κάποιος ή κάτι όταν μας αρέσει αλλά για ένα περίεργο λόγο δεν μας κολλάει για τη λέξη που έχουμε προσδιορίσει ότι είναι, ψάχνουμε μια παρεμφερή, μία λέξη που πολλές φορές δεν έχει ακριβή σχέση με αυτό που θέλουμε να πούμε. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο,
ένα φαινόμενο της κοινωνίας του καπιταλισμού. Κάθε μέρα βομβαρδίζονται τα μάτια μας από διαφημίσεις του τι είναι ωραίο, καλό και όμορφο και ταιριάζει σε εμάς. του τι είναι χρηστικό και πως θα αλλάξει η εικόνα μας, η εικόνα και το επίκεντρο της συζήτησης γύρω από εμάς.

Μαλακίες…  γυρνάει και λέει κάποιος. Ότι είναι όμορφο είναι όμορφο.Τελεία και παύλα. Το όμορφο είναι κοινώς αποδεκτό και το θέλει η πλειοψηφία, δίπλα του.
Μπράβο απαντάω και εγώ. Έχεις μάθει ότι είναι κοινώς αποδεκτό να θεωρείς όμορφο, ότι σου έχουν πει οι άλλοι, στο περιβάλλον και στην οικογένεια σου ότι πρέπει να το έχεις, υποκείμενο ή αντικείμενο είναι αυτό ή το βλέπεις έτσι. Αλλά αγαπητέ παλιά θεωρούσαν τις πιο εύσωμες και φυσικές κυρίες όμορφες και ως πρότυπο γυναίκας όχι τις λεπτές και τα πολλά κοσμήματα . Σήμερα λες ότι οι γυναίκες από την Αφρική δεν είναι τόσο όμορφες όσο οι Ευρωπαίες. Ε μάντεψε! Το ίδιο λένε και οι Αφρικανοί για τις Ευρωπαίες γυναίκες.

Όταν βλέπουμε κάτι και ειδικά κάποιον/α που θεωρούμε όμορφο/η και δεν είναι μέσα στα πλαίσια του τι ξέρουμε ότι είναι όμορφο, του τι μας έμαθαν ότι είναι όμορφο, τα χάνουμε και λέμε κάτι που δεν κολλάει. Δεν ξέρουμε πως να περιγράψουμε αυτό που νοιώθουμε, αυτό που θέλαμε να πούμε, και μας βγαίνει κάτι που είναι λίγο άσχετο, δεν ταιριάζει ούτε για εμάς τους ίδιους. Μερικές φορές μπερδεύεται και το ίδιο το συναίσθημα μας, αλλάζει το κλίμα.
Για τη σωτηρία μας πάμε δίπλα, σε μία λέξη που ακουμπάει αυτό που θέλουμε να ονομάσουμε και να χαρακτηρίσουμε αλλά που ταυτόχρονα προσδιορίζει κάτι άλλο ( πχ όμορφος-γλυκός). Έτσι υπάρχει ασάφεια και οι δύο μεριές μένουν με απορία και μη ευχαριστημένες μέχρι να ακολουθήσουν πολλά, μα πολλά λόγια.

Η ομορφιά στηρίζεται στην ανάλυση του πια έχει τα καλύτερα χαρακτηριστικά αν τα πάρουμε μεμονωμένα κιόλας πολλές φορές. Το μέσα δεν μας νοιάζει, έλα μωρέ εκεί θα τα βρούμε, θα τα δούμε σιγά, σιγά και αν δεν ταιριάζουμε σιγά θα μείνουμε στα επιφανειακά και για όσο χρόνο κρατήσει (στην πραγματικότητα όμως κανείς δεν θέλει το παροδικό), έτσι κι αλλιώς οι πολλές κουβέντες με το σύντροφο σου κουράζουν.

Δικαιολογίες, μια ωραία στρώση επιφάνειας ώστε να μην αποδεχόμαστε αυτό που μας φαίνεται παράλογο. Η ομορφιά δεν είναι μόνο εικόνα. Η εικόνα οκ, αλλά μετά τι; ας είναι και κούφιο; ξύλο απελέκητο που λέγαν και στο χωριό μου;

Όπως έλεγε και λέει ένας φίλος μου γιατί να πας σε μια παρέα από γυναίκες στην πιο όμορφη να μιλήσεις,γιατί να μην κοιτάξει την διπλανή της που δεν είναι τόσο όμορφη αλλά έχει, ξέρει να βλέπει;

One thought on “Ο εικονομάχος δίπλα σου

Σχολιάστε

